fredag 18 juni 2010

CH Svanberg - PR-miss

http://www.sydsvenskan.se/varlden/article903684/Svanberg-ber-om-ursakt-for-ordval.html

Det finns några saker att beakta när man bedömer Carl-Henric Svanbergs insats i USA.

BP är en multinationell koncern med säte i UK, City of Westminster, London.
Carl-Henric Svanberg är ordförande i BP, dess högste tjänsteman.

Han leder inte ett svenskt företag. Han bara råkar ha svenska som modersmål.
Det är säkert rätt att han inte är en språklig begåvning. Jag har inte hört honom tala
så jag kan inte bedöma det.
Själv är jag en språklig begåvning – särskilt när det gäller uttal.
Men det är en begåvning – och inget att skryta om…
Jag är musikalisk, och jag har vanligt gehör. Inte absolut gehör, vilket är mycket sällsynt.
Och jag är skåning!
Jag saknar således uppsvenskarnas sjungande tonfall, och likaledes ”den danske stöd”

Har man inte dessa utförsgåvor, kan utländskt uttal vara svårt.
Vilket enligt rapporter gäller för Carl-Henric Svanberg.
Svanberg borde ha insett sina bristande språkkunskaper, och tillkallat hjälp.
Tillika borde BP ha insett behovet av hjälp. Så skedde inte, och fadäsen var ett faktum.
Hybris!

Men nu står vi svenskar där med skammen, och det är inte roligt.
Carl-Henric Svanberg kan inte hjälpa att han saknar språkbegåvning
– som jag sa ovan är det medfött.
Ett av detta århundrades PR-missar!

Men det är BP som får ta skulden på sig!

Inga kommentarer: