torsdag 25 november 2010

Röka - hur du slutar

http://hd.se/helsingborg/2010/11/25/mer-an-var-tredje-16-aring-roker/

Det är för mycket sagt att jag nu slutat röka – men de första stegen har jag tagit!

Och jag är förvånad över hur lätt det går.

Jag började röka i England, jag var 17 år och bodde i Bexhill-on-Sea för andra sommarlovet i rad, för att bättra på mina engelskkunskaper. Jag rökte Players.

Tiden gick, och jag läste i Lund och jag och min kompis fick för oss att vi skulle sluta röka.

Jag försökte, men misslyckades – jag kunde inte sitta still och koncentrera mig på studierna.

Läs ett stycke – fungerar inte – cykla ett varv runt Lund!

Läs ett stycke – fungerar inte – ner till Delfinen och simma ett par längder!

Senare, i mera mogen ålder använde jag röktuggummi vid ett tillfälle för att sluta, men det fungerade inte.

Den här gången (2010-11-19) spände läkaren ögonen i mig och sa att det var dags att sluta röka.

Ett visst förarbete hade jag gjort.
Jag trodde att jag rökte ca 20 eller 19 cigaretter per dag, men det var fel. Jag var uppe i nästan trettio! Det märkte jag när jag började hålla räkning på min konsumtion.

Jag satte omedelbart målet max 20(19) cigaretter per dag, det var lätt uppnått under 14 dagar. Det var bara att köpa en ask om dagen, och inte ha flera cigarrettaskar hemma. Ett knep var att bara röka en halv cigarett.

Som hjälpmedel för rökavvänjning valde jag nikotinplåster och nikotinsugtabletter. Min läkare kommenterade inte mitt val.

Nästa dag slutade jag röka och använde plåster samt sugtabletter.

Jag har inte fått klart för mig om kombinationen plåster/sugtabletter är ok. Min första plåsterfabrikant – vars plåster lätt trillade av – sade att deras plåster inte skulle kombineras med andra nikotinavvänjningsmedel, min andra plåsterfabrikant säger bara att man inte ska röka samtidigt.

Läkemedelsrådgivningen på apotek och vårdcentral är osäker.
Det är nog inte bra att kombinera… Fabrikanterna är väl rädda för att man får för mycket nikotin i sig…

Folk använder tuggummi, tabletter och plåster lite hur som helst…

Jag är ganska säker på att plåster samt sugtabletter är en förträfflig kombination.

Plåster för att ersätta det kontinuerliga ”suget”, och sugtabletter för att motverka ett tillfälligt starkt rökbegär.

Naturligtvis ska man inte röka – eller snusa – under rökavvänjningstiden. Det vore förödande för den psykologiska tobaksavvänjningen.

En viktig psykologisk sak är motivation: man bör skaffa sig en uppfattning om vilka belöningar som väntar om man slutar röka.

Sammanfattningsvis är jag överraskad av hur problemfritt mina första sex dagar som före detta rökare avlupit.

Inga kommentarer: