lördag 30 oktober 2010

Rätt tid - i datorn

Artikel i DN

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vintertid-sommartid-klockan-ratt-hall-tips-knep-1.1199381

I en av kommentarerna till artikeln rekommenderas att titta på datorns klocka.
Är det verkligen så enkelt? Kanske har Vista och dess efterföljare Windows 7 gjort detta möjligt?

Jag använder Windows XP Service pack 3 (det senaste för XP och det är fortfarande ett av Microsoft underhållet operativsystem.

Jag använder tre gratisprogram (freeware) för att hålla rätt på tiden:

  1. Dimension 4, som vid start av operativsystemet automatiskt loggar in på ett ”atomur” för att få rätt tid.
    Det är naturligtvis viktigt att din dators klocka går så rätt som möjligt. Detta är det första program du bör installera
  1. TclockEx, för att förbättra tidvisningen. Som du ser nedan ger min inställning veckodag, datum, veckonummer och tidvisning med sekunder. Installera detta program som nummer två
    clip_image002
  1. Qlock, för att skapa ett världsur, dvs att få reda på vad klockan är på utvalda orter i världen
    Kanske är detta överkurs – men det ger mig en högt önskad översikt av vad klockan är på olika orter.

clip_image004

Vi ser här, att världstiden börjar på Tonga och slutar på Western Samoa. Tonga och Western Samoa ligger nära varandra men på ömse sidor om datumgränsen i Stilla havet. Söndagen den 31 oktober har börjat på Tonga, och klockan är 06:28. Samma tid – men lördagen den 30 oktober har vi på Western Samoa.
Jag har ställt in Qlock för att visa åtminstone en ort för de 24 tidszonerna, men vissa orter ligger bara ½ timme från varandra.

clip_image006

Inga kommentarer: