måndag 8 juni 2009

AF 447 - nytt måndag 12

 

Artikel SvD

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3022257.svd

Denna flygolycka är förfärlig och svårförståelig.
228 personer saknas, döda mitt ute i Atlanten. De flesta flygolyckor inträffar vid start och landning, inte i luften. Vad hände? Kanske vi aldrig får ett vettigt svar.

Jag har hittat och verifierat en tidslinje för olyckan. Den går från starten till kraschen och är angiven i brasiliansk tid.

Tidslinje

http://www.nytimes.com/imagepages/2009/06/02/world/02plane.graphic.ready.html

clip_image002

För att se på bilder i rätt storlek – klicka på dem!

Planet lämnade Rio de Janeiro kl 19:03 (enligt Air France) eller 19:30(enligt Brasilianska flygvapnet, som har hand om den brasilianska flygkontrollen ) Alla tidsangivelser är i brasiliansk tid, om än i det ålderdomliga AM/PM formatet.
Enligt min kontroll är alla NYT:s tidsangivelser i brasiliansk tid, vilket inte var alldeles självklart. Glöm inte, att pm betyder ”Post Meridiam”, dvs på eftermiddagen. 11:00 pm ska således vara kl 23:00. Krashen verkar ha inträffat under de sex minuterna mellan 23:14 och 23:20.

De bruna områdena indikerar stormväder ”vid midnatt”. Lägg märke till att en kursändring mot norr med ca 30 grader hade gett en enklare passage genom stormvädret!
Vi kan här notera, att det var fullständigt normalt att ”Planet försvann från radarskärmarna”

Kl 23:14 sänder planets system automatiskt ut meddelande om kortslutning och tryckfall i kabinen.

Uppdatering 2009-06-02 kl 21:25 svensk tid (CET) eller bättre 022125 CET. Det motsvarat 021625 Brasiliansk tid, eller 021925 UTC(GMT) .

Jag använder Qlock – som är gratis –för att hålla reda på tider. Formatet 022125 anger dag, timme (24 timmars visning, i militära sammanhang använder inte ens de anglosaxiska länderna AM/PM) och minut och användes i krigsdagböcker.

Vrakgods funnet! Sannolikt från det störtade planet…

Källa: http://www.nytimes.com/2009/06/03/world/europe/03plane.html?_r=1&ref=global-home

clip_image003

Återigen kan man bara beundra NYT för deras rapportering.
Vad vi nu ser är att planet sannolikt vänt tillbaka. Det är en gåta varför man inte ändrade kursen för att undvika det värsta ovädret. Sannolikt har planet skadats, och sedan råkat ut för vindar man inte kunnat bemästra.

Uppdatering 2009-06-05 12:30 CET

NYT ändrar sin information

clip_image004

NYT har en karta som visar omfattningen av de första tre dagarnas sökning

clip_image005

2009-06-05

Le Figaro, Paris skriver att det bärgade vrakgodset inte kommer från det saknade Air France planet.

http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2009/06/05/01016-20090605ARTFIG00307-af447-les-debris-recuperes-ne-sont-pas-ceux-de-l-avion-.php


Brasilianska flygvapnet har kartor över sökområdet – men de kan jag inte hitta…

Uppdatering 2009-06-06
Likfynd efter flygkrasch
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5326098.ab

– Det är bekräftat att biljetten tillhörde en passagerare på just den flighten, säger överste Jorge Amaral.

Flygvapnet uppger för samma tidning att en blå [flygstol] fåtölj med ett serienummer på också påträffats. De väntar nu på att Air France ska bekräfta om den kommer från det saknade flygplanet.

Kvarlevorna bärgades från vattnet klockan i morse 8.14 brasiliansk tid, 13.14 CET, uppgav Jorge Amaral.

De påträffades ungefär 640 km från ön Fernando de Noronha utanför Brasiliens nordöstra kust, och dryga 69 kilometer från den plats där det sista livstecknet från planet sändes i form av ett automatiskt felmeddelande.

Medicinska specialister är på väg till platsen för att undersöka kropparna och fartyg är kvar i området för att söka fler kroppar och vrakdelar.

Korvetten som gjorde fynden ligger kvar på samma stället för att fortsätta sökandet.

Massiv sökinsats

Ett stort antal fartyg och plan har under flera dagar sökt efter vrakrester från det försvunna planet.

I dag försökte utredarna att begränsa det hundratals kvadratkilometer stora sökområdet genom att räkna ut höjd och fart för planet då det försvann.

Slutsatser

Vad som funnits är en portfölj med en passagerarbiljett. Det uppges att det är kontrollerat att biljetten härrör sig från AF 447.

Det finns två oidentifierade manliga kroppar. Det ska finnas en flygstol.

Med tanke på hur brasilianska flygvapnet agerat tidigare, har deras uppgifter – tyvärr - föga trovärdighet.
Jag finner ingen fransk bekräftelse på uppgiften om flygbiljett

Det är ofattbart, att någon först nu försöker begränsa sökområdet genom att beräkna plats för flygplanet då det försvann. Försvann? Man menar naturligtvis när det störtade.

Naturligtvis är den första uppgiften att via havsströmmar beräkna en kondensationspunkt!

072350 CET Le Monde berättar att tre nya kroppar är funna. OK, det kan flyta mycket i Atlanten, men denna gång är jag säker på att det rör sig om AF 447 - passagerare

http://www.lemonde.fr/societe/article/2009/06/07/vol-rio-paris-trois-nouveaux-corps-repeches_1203585_3224.html

2009-06-08 NYT, karta som visar var lördagens kroppar hittades

http://www.nytimes.com/2009/06/08/world/americas/08plane.html?ref=world

080715 CET DN meddelar att nu 17 kroppar bärgats, och att fler har siktats

http://www.dn.se/nyheter/varlden/17-doda-bargade-ur-havet-1.886566

clip_image006

Detta blogginlägg publicerat 2009-06-07 är enastående bra! Bl a finns en massiv rapport om väderförhållandena
http://www.usablogg.org/2009/06/06/air-france-447-kraschen-en-modern-estonia-katastrof/

Wikipedia har en stor artikel, med bl a länkar till brasilianskt kartmaterial. Den finns i mindre utgåva på svenska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447

Bredvidläsning
http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-sen-historiens-borjan.html

http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-med-flyg.html

Kontroller av NYT:s tidsuppgifter

Jag kunde inte säkert avgöra on NYT använde brasiliansk tid. Kontroll med kinesiska nyhetsbyrån Xinhua samt Jerusalem Post visade att det faktiskt var brasiliansk tid.

SMS

Aftonbladet vidarebefordrar en uppgift från Jornal de Noticias om SMS, som skall ha sänts från planet.

Detta är troligen en tidningsanka.

Inga kommentarer: