Lyxresor
De första lyxresor jag känner till är Faraos resor på Nilen.
Ett egyptiskt fartyg
Som vanligt gäller, att om du klickar på en bild så blir den större...
Landresor har aldrig förknippade med lyx, det har alltid varit till havs eller till ”Lufts”’ – kan man säga så? som lyxresor företagits.
Caesar reste aldrig i lyx, vilket kanske Claudius gjorde.
Men han behövde en massör på vägen, han var inte helt frisk.
I själva verket måste vi gå tillbaka till 1700-talet innan man kan tala om lyx på landsväg, och då var det vagnarnas dyrbarhet, inte komfort som gällde. Detta gäller fortfarande!
Det sena 1800-talet upplevde MacAdam-iseringen, med bättre vägunderlag.
Landresor har fortfarande inte blivit föremål för lyxresor. Detta är intressant!
Vi känner bara till en lyxresa till lands, och det är Orientexpressen.
Här en interiör från nuvarande orientexpressen. London-Venedig
Sjöresor
Samma århundrade – 1800-talet – upplevde Indiafararna som hade luxuösa förhållanden ombord på skeppen till Indien. Kanske var det nödvändigt, med tanke på att det var äldre män som reste…och resans längd
Det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet firade triumfer i lyx i atlantångarna.
Denna trend finns fortfarande hos de kommersiella kryssningsfartygen, för att inte prata om de privata lyxjakterna.
Ovan en salong i Ile de France i artdeco
Luftresor
Här får vi inte glömma de första luftskeppen, som riktade sig mot en köpstark publik
Allt detta tog slut ca 1930, när USA tog ledningen i utvecklingen av luftfarten.
Ovan: matsalen i Luftskeppet Hindenburg
Här finns dock en parentes – The Flying Clipper – som egentligen var ett försök att skapa ett lyxmonopol på översjöiska resor med flygbåtar.
Matsalen ombord på en PanAm Flying Clipper
Men detta tog slut när andra världskriget upphörde.
För då fanns många fler landningsbanor på land än tidigare, och flygbåtarnas tid var över
Nu ser vi åter en efterfrågan på lyxresor, denna gång i luften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar