fredag 5 juni 2009

AF447 - när hände vad?

 

Artikel SvD

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3022257.svd

Denna flygolycka är förfärlig och svårförståelig.
228 personer saknas, sannolikt döda mitt ute i Atlanten. De flesta flygolyckor inträffar vid start och landning, inte i luften. Vad hände? Kanske vi aldrig får ett vettigt svar.

Jag har hittat och verifierat en tidslinje för olyckan. Den går från starten till kraschen och är angiven i brasiliansk tid. Andra har publicerat likartade tidslinjer, men då med norsk, svensk eller annan tid. Eller värre: en blandning av olika tidsangivelser!

Det finns bara två vettiga möjligheter att tidsätta denna flygrutt: UTC(GMT) eller brasiliansk tid.

Tidslinje

http://www.nytimes.com/imagepages/2009/06/02/world/02plane.graphic.ready.html

clip_image002[1]

För att se en bild i rätt storlek - klicka på den

Planet lämnade Rio de Janeiro kl 19:03 (enligt Air France) eller 19:30(enligt Brasilianska flygvapnet, som har hand om den brasilianska flygkontrollen ) Alla tidsangivelser är i brasiliansk tid, om än i det ålderdomliga AM/PM formatet.
Enligt min kontroll är alla NYT:s tidsangivelser i brasiliansk tid, vilket inte var alldeles självklart. Glöm inte, att pm betyder ”Post Meridiam”, dvs på eftermiddagen. 11:00 pm ska således vara kl 23:00. Krashen verkar ha inträffat under de sex minuterna mellan 23:14 och 23:20.

De bruna områdena indikerar stormväder ”vid midnatt”. Lägg märke till att en kursändring mot norr med ca 30 grader hade gett en enklare passage genom stormvädret!
Vi kan här notera, att det var fullständigt normalt att ”Planet försvann från radarskärmarna”

Kl 23:14 sänder planets system automatiskt ut meddelande om kortslutning och tryckfall i kabinen.

Uppdatering 2009-06-02 kl 21:25 svensk tid (CET) eller bättre 022125 CET. Det motsvarat 021625 Brasiliansk tid, eller 021925 UTC(GMT) .

Jag använder Qlock – som är gratis –för att hålla reda på tider. Formatet 022125 anger dag, timme (24 timmars visning, i militära sammanhang använder inte ens de anglosaxiska länderna AM/PM) och minut och användes i krigsdagböcker.

Vrakgods funnet! Sannolikt från det störtade planet…

Källa: http://www.nytimes.com/2009/06/03/world/europe/03plane.html?_r=1&ref=global-home

clip_image003[1]

Återigen kan man bara beundra NYT för deras rapportering.
Vad vi nu ser är att planet sannolikt vänt tillbaka. Det är en gåta varför man inte ändrade kursen för att undvika det värsta ovädret. Sannolikt har planet skadats, och sedan råkat ut för vindar man inte kunnat bemästra.

Uppdatering 2009-06-05 12:30 CET

NYT ändrar sin information

clip_image004[1]

Och lägger till en första karta över det genomsökta området

clip_image005[1]

NYT har en karta som visar omfattningen av de första tre dagarnas sökning

clip_image006[1]

2009-06-05

Le Figaro, Paris skriver att det bärgade vrakgodset inte kommer från det saknade Air France planet.

Tyvärr vet vi inte var vrakgodset plockades upp, och därmed är informationen från Le Figaro ganska värdelös – den mest intressanta positionen är uppenbarligen långt norrut: ”Floating airplane seat”

http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2009/06/05/01016-20090605ARTFIG00307-af447-les-debris-recuperes-ne-sont-pas-ceux-de-l-avion-.php

Maskinöversättning från franska till engelska, Word Lingo, korrigerad av mig. Översättning till svenska ger hemska resultat, men franska till engelska är nästan läsbart.

060116 CET: The recovered remains Thursday do not belong to the AF447. It is a Brazilian military spokesman who announces it, confirming information of Europe 1. The various recovered remains Thursday by the Brazilian Navy do not belong to the Airbus of Air France like the Air Force had announced before. “Until now, no part of the plane was recovered”, declared the director of the department of control of the airspace Brazilian Ramon Cardoso to the press. In the morning, the same General Cardoso had announced that the Navy had recovered a part coming from the baggage hold of the A330 Airbus. It explained later why this part was made of wood and that there “were not pieces of wood on this plane”. This part thus does not form part of the remains of the plane. As for the spot of kerozene discovered on the surface of the sea, it was in fact oil of a ship. A found metal piece would be “a small abandoned boat and the orange buoy also found would be a float of rack to the drift”.( un flotteur de casier à la dérive»). Förstår inte…
This announcement reinforces the mystery around the disappearance of the Airbus of Air France.

Men inget säger att allt vrakgods i det misstänkta området skall vara från AF447. I själva verket är det enbart en gissning, att överhuvud något vrakgods i området kommer från AF447. Det är tyvärr gott om skräp, som flyter omkring på världshaven, vilket Thor Heyerdahl var en av de första att rapportera om. Brasilianarna borde inte ha varit så tvärsäkra på att det siktade vrakgodset ”utan tvivel” kom från AF447

NYT har en karta över de tre första dagarnas sökning, se ovan. Här finns kanske äkta och oäkta vrakdelar?

Uppdatering 2009-06-06
Likfynd efter flygkrasch
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5326098.ab

– Det är bekräftat att biljetten tillhörde en passagerare på just den flighten, säger överste Jorge Amaral.

Flygvapnet uppger för samma tidning att en blå [flygstol] fåtölj med ett serienummer på också påträffats. De väntar nu på att Air France ska bekräfta om den kommer från det saknade flygplanet.

Kvarlevorna bärgades från vattnet klockan i morse 8.14 brasiliansk tid, 13.14 CET, uppgav Jorge Amaral.

De påträffades ungefär 640 km från ön Fernando de Noronha utanför Brasiliens nordöstra kust, och dryga 69 kilometer från den plats där det sista livstecknet från planet sändes i form av ett automatiskt felmeddelande.

Medicinska specialister är på väg till platsen för att undersöka kropparna och fartyg är kvar i området för att söka fler kroppar och vrakdelar.

Korvetten som gjorde fynden ligger kvar på samma stället för att fortsätta sökandet.

Massiv sökinsats

Ett stort antal fartyg och plan har under flera dagar sökt efter vrakrester från det försvunna planet.

I dag försökte utredarna att begränsa det hundratals kvadratkilometer stora sökområdet genom att räkna ut höjd och fart för planet då det försvann.

Slutsatser

Vad som funnits är en portfölj med en passagerarbiljett. Det uppges att det är kontrollerat att biljetten härrör sig från AF 447.

Det finns två oidentifierade manliga kroppar. Det ska finnas en flygstol.

Med tanke på hur brasilianska flygvapnet agerat tidigare, har deras uppgifter – tyvärr - föga trovärdighet.

Det är ofattbart, att någon först nu försöker begränsa sökområdet genom att beräkna plats för flygplanet då det försvann. Försvann? Man menar naturligtvis när det störtade.

Naturligtvis är den första uppgiften att via havsströmmar beräkna en kondensationspunkt!

Detta blogginlägg publicerat 2009-06-07 är enastående bra!
http://www.usablogg.org/2009/06/06/air-france-447-kraschen-en-modern-estonia-katastrof/

Bredvidläsning
http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-sen-historiens-borjan.html

http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-med-flyg.html

Kontroller av NYT:s tidsuppgifter

Jag kunde inte säkert avgöra on NYT använde brasiliansk tid. Kontroll med kinesiska nyhetsbyrån Xinhua samt Jerusalem Post visade att det faktiskt var brasiliansk tid.

SMS

Aftonbladet vidarebefordrar en uppgift från Jornal de Noticias om SMS, som skall ha sänts från planet.

Detta är troligen en tidningsanka.

 




Inga kommentarer: