Artikel DN
228 personer saknas, döda mitt ute i Atlanten. De flesta flygolyckor inträffar vid start och landning, inte i luften. Vad hände? Kanske vi aldrig får ett vettigt svar.
Jag har hittat och verifierat en tidslinje för olyckan. Den går från starten till kraschen och är angiven i brasiliansk tid.
Tidslinje
http://www.nytimes.com/imagepages/2009/06/02/world/02plane.graphic.ready.html
För att se på bilder i rätt storlek – klicka på dem!
Planet lämnade Rio de Janeiro kl 19:03 (enligt Air France) eller 19:30(enligt Brasilianska flygvapnet, som har hand om den brasilianska flygkontrollen ) Alla tidsangivelser är i brasiliansk tid, om än i det ålderdomliga AM/PM formatet.
Enligt min kontroll är alla NYT:s tidsangivelser i brasiliansk tid, vilket inte var alldeles självklart. Glöm inte, att pm betyder ”Post Meridiam”, dvs på eftermiddagen. 11:00 pm ska således vara kl 23:00. Krashen verkar ha inträffat under de sex minuterna mellan 23:14 och 23:20.
De bruna områdena indikerar stormväder ”vid midnatt”. Lägg märke till att en kursändring mot norr med ca 30 grader hade gett en enklare passage genom stormvädret!
Vi kan här notera, att det var fullständigt normalt att ”Planet försvann från radarskärmarna”
Kl 23:14 sänder planets system automatiskt ut meddelande om kortslutning och tryckfall i kabinen.
Uppdatering 022125 CET. Det motsvarat 021625 Brasiliansk tid, eller 021925 UTC(GMT) .
Jag använder Qlock – som är gratis –för att hålla reda på tider. Formatet 022125 anger dag, timme (24 timmars visning, i militära sammanhang använder inte ens de anglosaxiska länderna AM/PM) och minut och användes i krigsdagböcker.
Vrakgods funnet! Sannolikt från det störtade planet…
Återigen kan man bara beundra NYT för deras rapportering.
Vad vi nu ser är att planet sannolikt vänt tillbaka. Tyvärr var det inte alls så: Det verkliga vrakgodset tittades norr om den sista kontaktpunkten. Så denna hypotes, om att planet vänt tillbaka kan vi glömma. Men det är en gåta varför man inte ändrade kursen för att undvika det värsta ovädret. Sannolikt har planet skadats, och sedan råkat ut för vindar man inte kunnat bemästra. Nu är det inte min uppgift att spekulera i vad son orsakat olyckan - jag vet för lite om flygsäkerhet för att kunna göra det. Men jag tror att den primära orsaken är att planet inte alls försökte undvika ovädret.
051230 CET
NYT ändrar sin information
NYT har en karta som visar omfattningen av de första tre dagarnas sökning
2009-06-05
Le Figaro, Paris skriver att det bärgade vrakgodset inte kommer från det saknade Air France planet.
Brasilianska flygvapnet har kartor över sökområdet – men de kan jag inte hitta…
Uppdatering 2009-06-06
Aftonbladet meddelar Likfynd efter flygkrasch
– Det är bekräftat att biljetten tillhörde en passagerare på just den flighten, säger överste Jorge Amaral.
Flygvapnet uppger för samma tidning att en blå [flygstol] fåtölj med ett serienummer på också påträffats. De väntar nu på att Air France ska bekräfta om den kommer från det saknade flygplanet.
Kvarlevorna bärgades från vattnet klockan i morse 8.14 brasiliansk tid, 13.14 CET, uppgav Jorge Amaral.
De påträffades ungefär 640 km från ön Fernando de Noronha utanför Brasiliens nordöstra kust, och dryga 69 kilometer från den plats där det sista livstecknet från planet sändes i form av ett automatiskt felmeddelande.
Medicinska specialister är på väg till platsen för att undersöka kropparna och fartyg är kvar i området för att söka fler kroppar och vrakdelar.
Massiv sökinsats
Ett stort antal fartyg och plan har under flera dagar sökt efter vrakrester från det försvunna planet.
I dag försökte utredarna att begränsa det hundratals kvadratkilometer stora sökområdet genom att räkna ut höjd och fart för planet då det försvann.
Slutsatser
Vad som funnits är en portfölj med en passagerarbiljett. Det uppges att det är kontrollerat att biljetten härrör sig från AF 447.
Det finns två oidentifierade manliga kroppar. Det ska finnas en flygstol.
Med tanke på hur brasilianska flygvapnet agerat tidigare, har deras uppgifter – tyvärr - föga trovärdighet.
Jag finner ingen fransk bekräftelse på uppgiften om flygbiljett
Det är ofattbart, att någon först nu försöker begränsa sökområdet genom att beräkna plats för flygplanet då det försvann. Försvann? Man menar naturligtvis när det störtade.
Naturligtvis är den första uppgiften att via havsströmmar beräkna en kondensationspunkt!
072350 CET Le Monde berättar att tre nya kroppar är funna. OK, det kan flyta mycket i Atlanten, men denna gång är jag säker på att det rör sig om AF 447 - passagerare
2009-06-08 NYT,
karta som visar var lördagens kroppar hittades
080715 CET
DN meddelar att nu 17 kroppar bärgats, och att fler har siktats
2009-06-08
NYT har en karta, som visar var kropparna hittats
Detta blogginlägg publicerat av usa.blogg 2009-06-07 är enastående bra! Bl a finns en massiv rapport om väderförhållandena
Wikipedia har en stor artikel, med bl a länkar till brasilianskt kartmaterial. Den finns i mindre utgåva på svenska.
Bredvidläsning
http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-sen-historiens-borjan.html
http://joenssontycker.blogspot.com/2009/06/lyxresor-med-flyg.html
Kontroller av NYT:s tidsuppgifter
Jag kunde inte säkert avgöra om NYT använde brasiliansk tid. Kontroll med kinesiska nyhetsbyrån Xinhua samt Jerusalem Post visade att det faktiskt var brasiliansk tid.
SMS
Aftonbladet vidarebefordrar en uppgift från Jornal de Noticias om SMS, som skall ha sänts från planet.
Detta är troligen en tidningsanka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar