tisdag 26 januari 2010

Center Syd - marknadsföring

http://sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/article623742/Skattepengar-raddar-Center-Syd.html

Center Syd Shoppingcenter och Handelsplats Center Syd går inte bra, skriver Sydsvenskan.
Det går så dåligt, att Kävlinge kommun beslutat att gå in med 600.000 per år i tre år.
Som om denna droppe i havet skulle kunna ”rädda” Center Syd, eller vad det ska kallas.

Vi har flera ”Shoppingcentra” i ett pärlband från Malmö till Åstorp.
De har ett gemensamt problem – marknadsföring!

Det första problemet är att det i regel finns ett Centrum, en byggnad med en många butiker, samt ett perifert område kring detta centrum. Detta perifera område marknadsförs i regel dåligt…

Jag har tidigare skrivit om Hyllinge Storcenter. Varför inte titta på det inlägget? Kanske jag här beskrev problemen bättre, än vad jag gör nu?

Här finns ett centrum, Familia, omgivet av de perifera ICA Maxi, CityGross med det inbyggda Jula samt Bauhaus och något som kallas EM.
Marknadsföring sker enbart för Familia.

Väla, utanför Helsingborg håller på att byggas om – det är IKEA som till slut fått lov att bygga.
När ombyggnaden är klar kommer här att finnas TVÅ Centrumanläggningar med vars sina perifera butiker och affärer. Här kan man tala om ”Centra”, som är pluralformen av ”Centrum”
Det ska bli spännande att se hur Väla löser detta marknadsföringsproblem.

Kanske marknadsföringsproblemen förvärras av det finns olika fastighetsägare inom ett och samma område? Deras intresse är uthyrning – enbart uthyrning. Kanske borde man lagstifta om rätt för hyresgäster inom ett område att marknadsföra sig – oavsett om området ägs av olika fastighetsägare?
Ofta är det utländska ägare, bl a Norge. Hur man ska kunna bedöma en skälig – marknadsmässig – hyresnivå från utlandet förstår jag inte.

Bristerna i Center Syd fallet är uppenbara:
Kartan över Center Syd är för liten. Förstoras den, trunkeras delar av centrumet.
Kartor över det perifera området ”Handelsplatsen Center Syd” saknas, eller är alldeles för små.
En karta ska kunna täcka minst 80% av sidbredden och vara zoombar. Ev reklam ska skjutas undan när kartan täcker nästan hela skärmen. Så fungerar Googles kartor...
”Handelsplatsen Center Syd” – webbplatsen – är alldeles för gammal, och är full av länkar som inte fungerar. Dåligt underhåll! Ansvarig för webbplatsen är CGI, som betyder Christer Gladh Information AB, grundat 1983.
”Handelsplatsen Center Syd” räknar upp ca 50 företag. Naturligtvis ska dessa presenteras på en gemensam, klickbar karta.
Men inte…Nej. Det är för avancerat…

Detta är de ändringar jag vill se

Jag vill se en karta över området.
Där vill jag se centrumet och det perifera området.
Jag vill kunna gå in på varje företags webbplats, för att se om det är lönt för mig att köra till Löddeköpinge.
Jag vill se Center Syd-Köpcentrum, och
Center Syd-Ytterområde på Internet.
Jag vill se en juridisk utredning.

Inga kommentarer: